Van Bus Naar Camper

Stap 3 | Een vloer leggen in onze camperbus Brumm!

Een brandweer bus ombouwen tot camper is best een flinke klus. Eerder schreven we over alle belastingdienst eisen waar een camper aan moet voldoen, maar daarnaast hebben wij zelf natuurlijk ook een aantal wensen. Zo vonden wij het heel belangrijk dat Brumm goed is geïsoleerd. Te beginnen bij de vloer! Voordat je verder leest bekijk dan eerst de video hierboven! Daarin nemen we jullie namelijk helemaal mee in het proces.

De oude vloer verwijderen

In Brumm zat een houten vloer. Omdat hier en daar wat versleten stukken zichtbaar waren hebben we ervoor gekozen de oude vloer te verwijderen. Een vloer is natuurlijk de basis waarop alle meubels straks ingebouwd gaan worden, dus het is belangrijk dat deze stevig en bovendien ook dik genoeg is zodat al het gewicht gedragen kan worden.

De oude vloer was goed bevestigd en omdat er door de jaren heen waarschijnlijk intensief gebruik is gemaakt van Brumm was het een uitdaging om alle schroeven te verwijderen. Deze zaten namelijk vol troep. Uiteindelijk hebben we alle vloerdelen kunnen verwijderen en besloten we dit hout te bewaren zodat we het eventueel zouden kunnen hergebruiken.
Zonder vloer was het chassis goed zichtbaar en zagen we gelukkig ook dat deze er nog heel netjes uit ziet. We hebben het chassis natuurlijk goed schoongemaakt voor we zijn begonnen met het leggen van de nieuwe vloer.

Het chassis wordt eest goed schoongemaakt voor de nieuwe vloer er in gaat

De nieuwe vloer plaatsen

Wij hebben bij andere camperbouwers gezien dat zij het chassis van de bus behandelen met tectyl. Dit is een beschermlaag en zorgt ervoor dat eventueel bestaande roest niet erger wordt en nieuwe roest voorkomen wordt. Wij hebben dit uiteindelijk niet gedaan omdat het chassis van Brumm er zo netjes uit ziet. Als je besluit dit wél te doen is dit het moment omdat het vrij lastig is nog bij het chassis te komen als er weer een vloer is gelegd.

Lees ook: Stap 1 | Een brandweer bus kopen voor camper ombouw | Waar moet je op letten

Wij zijn na het schoonmaken gelijk begonnen met het opbouwen van de nieuwe vloer. De eerste laag bestaat uit aluminium. Wij hebben een grote rol van dit materiaal op de kop weten te tikken bij een caravan bedrijf. Dit materiaal wordt bijvoorbeeld gebruikt voor caravandaken. Het is licht, dun en waterdicht. Het chassis van Brumm bestaat uit allemaal vakjes en het aluminium hebben wij op maat gesneden en met kit vastgemaakt aan deze vakjes. Voor de tweede laag hebben we 5 cm dik PIR isolatiemateriaal gebruikt. Dit hebben we na het op maat snijden op het aluminium bevestigt.

Puzzelen met isolatiemateriaal!

De uiteindelijke vloer hebben we op deze laag gelegd. De houten plaat die we hiervoor hebben gebruikt is Betonplex van 18 mm dik. Omdat wij rekening moeten houden met het uiteindelijke gewicht van Brumm was het een lastige keuze welk hout we voor de vloer zouden gaan gebruiken. Zoals eerder beschreven is het belangrijk dat de vloer stevig is en tegen een stootje kan, maar dit betekend ook dat het hout dat daarvoor geschikt is wat zwaarder is.

De vloer op maat zagen

De grote plank hout moest uiteraard om maat gemaakt worden. We hebben 3 verschillende vloerdelen afgemeten en gezaagd. Een voor de voorkant en de achterkant en een plank in het midden. Voor dit vloerdeel moesten we rekening houden met de wielkasten.

De vloerdelen vallen over elkaar heen en zijn op die manier aan elkaar vast gemaakt. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we de planken moeten frezen. In een artikel lijkt het allemaal een fluitje van een cent, maar in de realiteit gaat er enorm veel tijd zitten in dit soort klussen. Het heeft dan ook even geduurd voordat de nieuwe vloer helemaal klaar was, maar het resultaat mag er zijn!

Nieuwe Vloer

Benodigdheden

Isolatie

  • Aluminium Plaat 1mm (Om gaten af te dekken)
  • PIR isolatie 5 cm (isolatie tussen de gaten)
  • Polymax Universeelkit (vastmaken van aluminium, isolatie en waterdicht maken van de gaten tussen het frame)

Hout

  • 18mm betonplex

Gereedschap

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *