Van Bus Naar Camper

Stap 4 | Het dak verhogen van brandweerbus Brumm | Nu kunnen we staan!

Zoals je in een eerder artikel hebt kunnen lezen hebben we een gat in ons dak gezaagd. Om aan de inrichtingseisen van een camper van de Belastingdienst te voldoen moeten we het dak van onze bus Brumm voor een deel verhogen. Wij vonden dit best een spannende stap in het proces en we kunnen ons goed voorstellen dat jullie benieuwd zijn hoe wij dit hebben gedaan. In dit artikel zullen we jullie meenemen in deze stap van ons ombouwproject.

Een gat in ons dak

Eerst een gat zagen, dan het dak verhogen!

Omdat de Belastingdienst eist dat het dak een hoogte moet hebben van minstens 170 cm, over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van minstens 90 cm, besloten we ongeveer de helft van het dak Brumm te verhogen. Na het afmeten van de juiste afstanden begonnen we met het zagen van een gat in het dak.

Tijdens het zagen ontdekten we dat er een extra constructie van staal op het dak lag. Een deel van deze constructie hebben we weg gehaald en het restant hebben we gebruikt om onze uitbouw aan te bevestigen. Het deel dat we hebben kunnen verwijderen was best zwaar, dus we waren blij dat we dit konden weghalen. Brumm wordt daardoor namelijk een stukje lichter en dat is belangrijk voor het weegmoment bij de RDW. Wij hebben beiden ons rijbewijs B, en daarom mag Brumm niet zwaarder wegen dan 3500 kilo. Dus hoe zwaarder Brumm is, hoe minder bagage wij mee kunnen nemen. Tijdens het gehele ombouwproject zijn wij ons dus heel bewust van het gewicht dat wij verwijderen en toevoegen aan de bus.

Eerst een houten geraamte

Een houten raamwerk is de basis van ons verhoogde dak

Nadat het gat in het dak naar ons zin was zijn we begonnen met het bouwen van een houten geraamte. Dit is de basis van de uitbouw en zorgt ervoor dat het dak stevig blijft. De buitenkant van het geraamte is afgewerkt met multiplex en het geraamte zit vast geschroefd aan de spanten van het originele dak.

Het geraamte hebben we zowel aan de buiten- als de binnenkant geïsoleerd met piepschuim. Omdat we in het dak een raam willen hebben zijn we rond deze tijd ook op zoek gegaan naar een mooi dakraam. Het was belangrijk dat we deze al hadden omdat we natuurlijk rekening moesten houden met afmetingen van dit raam.

Dak van aluminium

Toen het houten raamwerk helemaal af was hebben we het bedekt met aluminium. We hebben een flinke rol op de kop getikt bij een kampeerwinkel. Dit materiaal hebben we eerder gebruikt voor onze vloer en nu dus ook voor het dak. Onno (de vader van Denise) heeft vaker gewerkt met aluminium. Het is licht, waterdicht en makkelijk te gebruiken, dus de keuze was snel gemaakt. We hebben het aluminium op maat geknipt, want zagen was niet mogelijk, en daarna hebben we het als het ware over de houten constructie gerold en vast gelijmd. Hiervoor hebben we speciale lijm gebruikt; Sabapur 2 componenten PU lijm. Deze lijm is geschikt voor voertuig- en carrosseriebouw.

Na het lijmen hebben we zware spullen op het dak gelegd om ervoor te zorgen dat de lijm zijn werk zo goed mogelijk kon doen en natuurlijk ook om te testen of het dak stevig genoeg zou zijn. Gelukkig is dit het geval want Merijn kon er zelfs op liggen!

We hebben het aluminium eerst over de rand van de ombouw heen gebogen en daaroverheen hebben we aan de zijkanten traanplaat bevestigd. Zo ziet de uitbouw er aan de buitenkant ook nog brandweer bus waardig uit! Alle randen en kieren van de uitbouw zijn natuurlijk goed dicht gemaakt met verschillende soorten kit en lijm. Er zijn heel wat tubes doorheen gegaan!

Dak isoleren

De binnenkant van de uitbouw hebben we net als de buitenkant voorzien van piepschuim ter isolatie. Omdat het houten raamwerk uit allemaal kleine vakjes bestond was het net een puzzel om het piepschuim te bevestigen. De binnenkant van het dak werken we uiteindelijk netjes af met multiplex, maar op het moment dat we dit artikel schrijven is het nog niet handig om het dak helemaal dicht te maken. We willen nog wat bedrading achter de constructie langs laten lopen en daar zijn we nog niet aan toe. Zodra we helemaal klaar zijn en het eindresultaat van het dak zichtbaar is delen we het resultaat natuurlijk met jullie.

We hopen dat je iets aan deze informatie hebt. Zo niet, stel je vragen gerust!

4 reacties

  • PJBonnema

    Goedemiddag,

    Na een aantal van jullie filmpjes te hebben bekeken( welke ontzettend nutig zijn voor mij, dank daarvoor) vroeg ik mij af hoe hebben jullie dat bankje draaiend gemaakt?

    Ik heb zelf een soortgelijke bus mercedes 410 met exact zo’n bankje welke ik ook graag draaiend wil maken.

    Alvast hartelijk bedankt,

    PJ Bonnema

    • Merijn

      Hoi PJ,

      De bank hebben wij bevestigd aan een universeel draai plateau.
      Deze staat bevestigd op een op maat gemaakte box, die weer bevestigd is aan de vloer middels de originele bank en gordel bevestigings punten.

      Met vriendelijke groeten,

      Denise En Merijn

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *