Wereldreis,  Zuid Amerika

Argentinië | Ushuaia

Dag 6-10

Ushuaia! De meest zuidelijke stad van de wereld. Het heeft een heel klein vliegveld, dat vlakbij de stad ligt. We delen een taxi naar het centrum samen met een jongen uit Slowakije.
Omdat we zo’n vroege vlucht hadden is het pas half 10 als we in het hostel aankomen.
We kunnen daar wat ontbijten en daarna besluiten we het stadje te verkennen voor we kunnen inchecken.

In tegenstelling tot Buenos Aires voelt het direct goed hier. De stad is omringt door bergen en zee en de sfeer is gemoedelijk. Het is een stuk kouder, zo’n 10-15 graden, maar het zonnetje laat zich af en toe zien en dan is het gelijk heel aangenaam.
Er is een winkelstraat waar mening outdoorliefhebber blij van wordt en er zitten heel veel koffietentjes waar je naast lekkere koffie ook enorme stukken taart kan eten. Moeten we gelijk even proberen natuurlijk! Ook halen we eindelijk de felbegeerde pinguin stempel voor in ons paspoort. Bucketlist dingetje hoor!

Rond het middaguur kunnen we inchecken. We blijken een dorm voor onszelf te hebben met twee stapelbedden. Gezellig!

Glacier Martial

Die middag besluiten we naar de Glaciar Martial te wandelen. Een gletsjer net buiten de stad. We worden aan de voet van de berg afgezet door een taxi. Het is best een pittige tocht omhoog maar het uitzicht is prachtig! Na 3 uur komen we weer beneden met trillende beentjes van de inspanning. Best heftig na al die kilometers die we in Buenos Aires al hebben afgelegd én een nacht met weinig slaap!
We zijn ook goed moe die avond. We vinden een gezellig restaurant en na een bord pasta met een glas wijn slapen we die nacht meer dan prima!

Laguna Esmeralda

Dag 2 in Ushuaia. We willen een hike doen naar Laguna Esmeralda en kopen een busticket die kant op. Bij de bushalte komen we de jongen tegen waarmee we de taxi naar het centrum deelden en hij sluit gezellig bij ons aan. De wandeling is prachtig, net als het eindpunt. Een gletsjermeer met ontzettend blauw water. Het weer hier is erg wisselvallig dus op de terugweg kunnen we gelijk testen of onze jas waterdicht is 😅

Last Minute naar Antarctica

Omdat het de avond ervoor zo goed beviel eten we die avond in hetzelfde restaurant. Ons lijf is best een beetje moe met hier en daar wat pijntjes. De dag erna besluiten we dus rustig aan te doen. We slapen uit, struinen wat door het stadje, drinken een kop koffie én gaan op onderzoek naar last minute deals voor Antarctica. Vanuit Ushuaia vertrekken de schepen namelijk die kant op en we begrepen van een jongen uit ons hostel dat de last minute deals best interessant kunnen zijn.

Helaas loopt het seizoen tot eind maart en het camperbusje dat we gehuurd hebben om Patagonië verder te verkennen leveren we op 31 maart pas in. Dat komt dus eigenlijk niet uit. Toch bestaat de rest van de dag uit wikken en wegen want er is ons een aantrekkelijke deal voorgeschoteld. Willen we wel of niet naar Antarctica. Dit is onze kans, maar het is alsnog een flinke hap uit ons reisbudget en we moeten ons plan omgooien omtrent het busje. Lastige keuze! We slapen er nog een nachtje over en besluiten uiteindelijk vast te houden aan ons originele plan. Antarctica komt vast een ander keertje wel!

Pinguïns spotten!

De volgende dag staat er iets heel leuks op het programma. Een pinguïntour, iets waar ik echt enorm naar uit heb gekeken. We hebben de tour geboekt bij een organisatie waarmee we ook daadwerkelijk naar een eiland gaan waar de pinguïns zitten en daar mogen we dus tussen lopen. Zo cool!
Het was echt een waanzinnige dag. Het weer zat mee, er waren zelfs zeeleeuwen en dus natuurlijk pinguïns. Heel veel pinguïns. Echt een hele leuke ervaring!

Onze volgende bestemming is Punta Arenas. Daar gaan we het camperbusje ophalen dat we gehuurd hebben. Eerst nog een lange dag in de bus om daar te komen en de grens over te gaan.

Onze tips voor Ushuaia

• Overnachten: wij verbleven in Hostel Torre al Sur en sliepen in een eigen kamer met gedeeld sanitair. Hiervoor betaalden we ongeveer 32 euro per nacht. Inclusief basic ontbijt.
  • Verplaatsen: we hebben voornamelijk gebruik gemaakt van lokale taxi’s, er is geen Uber. De prijzen zijn heel schappelijk. Verder hebben een bus retour genomen naar Laguna Esmeralda. Dit kostte 25 euro voor 2 personen.
  • Eten: we zijn enorm fan van het restaurant Bodegon Fueguino. En wij waren niet de enige, want iedere avond staat hier een rij. Ga daarom gelijk als ze open gaan, dan heb je de grootste kans op een tafeltje.
  • Doen:
    • Hike de Glacier Martial op. Het uitzicht over de baai is prachtig. Een taxi kan je aan de voet van de gletsjer brengen.
    • Doe de Laguna Esmeralda hike. Fysiek niet heel zwaar en een fantastische omgeving. Er gaan busjes naar het startpunt van de hike en weer terug.
    • Ga pinguins spotten met Pira Tour. Niet de goedkoopste optie, maar wat ons betreft wel de beste. Het kostte ons 180 dollar p.p. maar het was iedere cent waard.
  • Bij Wayfinders Adventures zijn we ontzettend goed geholpen wat betreft de last minute Antarctica deals. Er zijn verschillende organisaties in de stad te vinden die je hierbij kunnen helpen, maar als wij ooit zo’n reis willen maken zullen we hen zeker eerst contacteren.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *