Van Bus Naar Camper

Stap 2 | Klussen aan de camperbus | Het strippen van de bus.

Toen wij onze brandweer bus Brumm kochten wisten we al dat we hem zouden gaan ombouwen tot camper en dat we hem daarnaast ook als zodanig wilden laten registreren. Dit is belangrijk, want Brumm is een 38 jaar oude Diesel bus, wat betekend dat de kosten voor de wegenbelasting erg hoog zijn. Als we Brumm officieel tot camper later keuren kunnen we een goedkoper tarief aanvragen bij de Belastingdienst, en dat scheelt best veel geld. Alleen om een bus te laten keuren tot camper betekend voldoen aan de eisen van een camper. Hierdoor hebben wij een aantal aanpassingen aan de bus moeten doen.

In dit artikel vertellen we je onder andere aan welke RDW en Belastingdienst inrichtingseisen een camper moet voldoen en we nemen je in de video hierboven mee in de eerste stappen die wij hebben genomen tijdens ons ombouwproject, namelijk het strippen van de bus!

Inrichtingseisen camper

Wij hebben er dus voor gekozen Brumm officieel te gaan laten keuren en registreren als kampeerwagen. Voordat we bussen gingen bezichtigen hebben we dus goed uitgezocht wat alle eisen zijn van de RDW en de Belastingdienst om een bus tot camper te kunnen laten registreren. Hieronder vind je een overzicht van de eisen die gesteld worden.

Inrichtingseisen camper Belastingdienst

De binnenruimte moet een minimale hoogte hebben van 170 cm, over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.

Afwijkende hoogte

Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.

De binnenruimte van de kampeerauto moet voorzien zijn van:

  • Minimaal 2 vaste zitplaatsen.
  • Een vaste tafel.
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen.
  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten.
  • Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
  • Een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte.

Bron: https://www.belastingdienst.nl

Inrichtingseisen camper RDW

  • In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn.
  • Er moet een bed aanwezig zijn.
  • Aanwezigheid van een kookgelegenheid.
  • Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
  • Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

Bron: https://www.rdw.nl

Een slijptol is onmisbaar gebleken tijdens het klussen!

Van inrichtingseisen naar klusplan

Brumm voldeed bij de aanschaf niet aan alle inrichtingseisen die aan een camper gesteld worden. Daarom hebben wij eerst bekeken welke aanpassingen nodig waren om wel aan deze inrichtingseisen te kunnen voldoen.

Vervolgens hebben wij een plan gemaakt hoe we dit konden gaan realiseren. Daarnaast hebben we besloten welke verdere aanpassingen we aan de bus wilden doen, zodat duidelijk was welke stappen we in het project zouden moeten gaan nemen.

Zo had Brumm een hoogte van 1.60 meter wat betekend dat we een deel van de bus zouden moeten gaan verhogen. Dit was eigenlijk het meest uitdagende onderdeel van het plan, want een dak verhogen doe je niet zomaar. Daarnaast had Brumm alleen deuren aan de voorkant, bij de cabine, en waren de overige ingangen rolluiken. Hierdoor was de bus erg donker, en bovendien is dat ook niet heel gemakkelijk met in en uitstappen. We besloten dus dat een van de rolluiken te vervangen voor deur. Om meer licht in de bus te krijgen wilde we ook een extra ramen plaatsen.

Ook zat er een tussenschot tussen de cabine en de laadruimte die moest er natuurlijk als eerste uit, zodat we meer daglicht zouden krijgen vanuit de voorruiten en er een doorgang zou ontstaan tussen de cabine en het woongedeelte.

Starten met klussen, we strippen de bus!

We beginnen met strippen van de bus!

Omdat wij doordeweeks allebei werken kunnen we eigenlijk alleen in de weekenden klussen. Weekend 1 stond dus in het teken van slopen en strippen. We begonnen met het tussenschot. Deze is door Merijn en de vader van Denise (Onno) verwijderd met een slijptol. Het lijkt een gemakkelijke klus, maar het is een secuur werkje. Onder de bestuurdersstoel stonden een aantal accu’s en daar lag een hoop bedrading. Deze hebben we eerst allemaal moeten verwijderen voordat we met de slijptol aan de slag konden. Toen het tussenschot eenmaal was verwijderd werd duidelijk hoeveel extra licht dit gaf en dat is wel heel fijn. Een goede beslissing dus!

Gat in het dak!

Omdat we toch met de slijptol aan de gang waren hebben we toen gelijk doorgepakt en zijn we aan het dak begonnen. Dat was best spannend, een gat zagen in het dak! We hebben voor de verhoging natuurlijk rekening gehouden met de afmetingen die horen bij de inrichtingseisen van een camper die de Belastingdienst eist. Aan de achterkant van de bus willen we gaan slapen, dus we hebben besloten alleen het voorste gedeelte van bus te verhogen.

Tijdens het verwijderen van het dak kwam een extra stalen dakconstructie tevoorschijn, dit zorgde ervoor dat we best even bezig geweest zijn met deze klus. Uiteindelijk is het gelukt en hadden we ineens een cabrio! In een volgend artikel gaan we in op het verhogen van het dak en hoe we dit precies hebben aangepakt.

Vuurwerk in de bus! Hier verwijderen we de rolluiken.

Rolluiken verwijderen

Het volgende project was het verwijderen van alle rolluiken. We hadden bedacht dat we één zijdeur wilden gaan inbouwen en dat we het rolluik aan de andere kant en de achterkant wilden gaan behouden. Hier hebben we een creatieve oplossing voor gevonden. We gaan deze rolluiken namelijk halveren. Ze behouden dan hun functie en achter het luik creëren we opslagruimte. Boven het luik maken we een wand waarin we een raam plaatsen. Uiteraard zullen we hier nog verder op in gaan op het moment dat aangekomen zijn bij de inbouw van de ramen.

Omdat we de rolluiken dus wilden gaan hergebruiken moesten we voorzichtig te werk gaan tijdens het verwijderen van de luiken. Een zwaar klusje, maar gelukkig is dit allemaal gelukt.

De eerste stappen van ons ombouwproject zitten er op en we weten nu in ieder geval dat Brumm aan de inrichtingseisen van een camper kan gaan voldoen! De meeste dingen die we hier beschrijven zijn ook te zien in onze video (bovenaan deze pagina), dus hier kan je naar kijken als je nieuwsgierig bent geworden! De komende weken nemen wij je natuurlijk ook via wereldreizigers.nl mee in de vervolgstappen, dus houd de website en socials in de gaten!

Benodigdheden

  1. Slijptol (Verwijderen tussenwand, dak spanten, rails rolluiken)
  2. Decoupeerzaag (Uitzagen van het dak)

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *